Het Molenduin bereidt jongeren van twaalf tot achttien jaar voor op werken in de branches ‘groen’, techniek, horeca of verzorging.
Leerlingen maken vanaf leerjaar één volop kennis met de praktijk. Met begeleiding van hun mentor doen zij op de werkvloer leerwerkervaring op. In de jaren erna volgt steeds meer stage. Ook óp school leren zij vooral in de praktijk en op uitdagende leerwerkplekken in en rond de school. Theorie is zoveel mogelijk gericht op de beroepscompetenties die leerlingen nodig hebben. Zo mogelijk halen leerlingen certificaten die zij goed kunnen gebruiken in de beroepspraktijk.
Jongeren doen vakkennis op en leren ‘werknemer’ zijn. Wij helpen ze in een veilige, gestructureerde omgeving om hun arbeidscompetenties te ontwikkelen.
Op tijd komen, samenwerken, hulp vragen, veilig werken: je hebt het allemaal nodig op de arbeidsmarkt. Ook op hun stageplek begeleiden wij leerlingen goed, samen met de praktijkopleider van het stagebedrijf. Zo komt talent tot bloei.
Kindcentrum de Marel streeft naar een onderwijsvorm waarbij in de ochtend basisvakken als rekenen, spelling, lezen en schrijven gestructureerd in verschillende niveaus worden aangeboden in een leerstofjaarklassengroep met een of twee vaste leerkrachten. In de middag richten ze zich op thematisch werken waarbij onder andere creatieve vakken, muziek en sport verwerkt worden in een thema waar kinderen volgens een circuitmodel mee aan de slag gaan. Ook techniek staat centraal in het thematisch werken. En ze weten dat je dat niet hap snap moet doen. Met een breed aanbod en stimulerend onderwijs werken wij aan een goede basis zodat ze kinderen goed voorbereid naar de middelbare school.
Het onderwijs wordt na schooltijd voortgezet door buitenschoolse opvang Welschap. zij sluiten aan bij de thema’s en ook qua techniek sluiten zij aan door middel van workshops na schooltijd.
Leonie Stoel, techniekcoördinator van De Marel vertelt: “Onze eerste kennismaking met Techport was in het voorjaar van 2019. Toen waren we ons net aan het oriënteren op nieuwe lesmethodes en wij wilden daar eerst goed over nadenken voordat we partner van Techport zouden worden. Een schooljaar later (waarin de wereld ook vanwege corona er heel anders uitzag) hebben we opnieuw contact met elkaar gezocht. Techport kwam persoonlijk de techniekwaaier overhandigen en eigenlijk was het daarna zo geregeld met de planning van de techniekactiviteiten binnen ons vernieuwde onderwijs.
In de techniekwaaier staan voor elke groep de techniekactiviteiten in de regio overzichtelijk op een rijtje. We hoefden dus niet meer uren te surfen op het internet om geschikte techniekactiviteiten op te zoeken. Het vorige schooljaar hebben we benut om van lesmethode te veranderen. Daarin hebben we ook goed nagedacht over hoe techniekonderwijs hierin past. Techport heeft ons daarbij op het goede spoor gezet; daarbij hebben we wel heel duidelijk gekeken wat bij onze school en onze leerlingen zou passen. Dit schooljaar kunnen we daarom echt goed starten techniek en technologie”.
Ook De Marel gaat nu dus als Techportschool nog beter aandacht geven aan techniekles en aan goede beeldvorming bij kinderen over techniek. En niet alleen bij kinderen; ook leerkrachten ontdekken dat techniek en technologie overal is!
Marie-José van de Vegt
www.demarel.nl
Skills vmbo biedt drie verschillende niveaus aan: basis, kader of gemengd. En presteert een leerling goed voor een bepaald vak, dan kan dit ook op een hoger niveau worden gevolgd en afgesloten.
Skills vmbo geeft het onderwijs vorm vanuit de individuele leerling. In de onderbouw van SKILLS vmbo gaan leerlingen meteen aan de slag met hun toekomst. In alle klassen vanaf het eerste leerjaar gaan ze kennismaken met de verschillende profielen. Ze kunnen ook direct kiezen voor één van onze themaklassen; sport, horeca of techniek. De lessen zijn gericht op wat bij hen past. Samen met hun mentor maken ze plannen en leren ze over van alles en nog wat. Na een tweejarige brugperiode kijken we samen welk profiel en niveau, basis of kader, het beste bij de leerling past.
Het Bonhoeffercollege is sinds 19 september 2016 officieel een Technasium. Niet alleen theorie, maar ook praktijk. Op het Technasium is het denken én doen. Leerlingen zitten zelf achter het stuur. Je neemt de plek in van bijvoorbeeld een bouwkundige, mijnbouwspecialist, architect, radioloog of biomedisch ingenieur en je werkt in groepjes aan opdrachten die rechtstreeks vanuit de praktijk komen.
We vinden het van belang dat de kinderen van nu later in de samenleving op volwaardige wijze met elkaar omgaan en samenwerken. Wij leren de leerlingen dat er een veelheid van opvattingen bestaat, dat wij respect voor elkaar moeten opbrengen en dat wij met verschillen om moeten leren gaan.
Wij gaan er vanuit dat de ouders de visie van de school respecteren en zich conformeren aan de wijze waarop het onderwijs georganiseerd is.
Bij ons ligt het accent van het onderwijs op het aanleren van basisvaardigheden als taal, lezen, schrijven en rekenen. Dat is de belangrijkste taak van de school en daar investeren wij in; in extra uren en materialen. Het verhoogt de kansen van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs en in de maatschappij.
In ons onderwijs willen wij zo goed mogelijk tegemoet komen aan de individuele ontwikkelingsverschillen en mogelijkheden van de kinderen. Op verschillende niveaus wordt instructie en verwerking aangeboden, dit gebeurt vanuit teamverband, waarbij efficiënt wordt gezocht naar de beste manier om de instructies aan te bieden aan de diverse niveaus binnen de leerjaren.
Leren van basisvaardigheden kan alleen optimaal plaatsvinden als dat in een veilige en uitdagende omgeving gebeurt. Alleen als een kind goed in zijn vel steekt, zal het tot leren in staat zijn. Vandaar dat wij er belang aan hechten dat leerlingen zichzelf kunnen zijn en zich gerespecteerd voelen. Maar vooral dat leerlingen weten wat en waarom ze aan het leren zijn en eigenaar zijn van hun eigen ontwikkeling.
Wij gaan er vanuit dat leerlingen in een multiculturele omgeving opgroeien. Daarbij zien wij de diversiteit aan culturele achtergronden van de leerlingen als een verrijking en streven ernaar onze leerlingen te vormen tot tolerante, maar kritische, burgers.
Het Kompas is een algemeen christelijke basisschool. De waarden en normen vanuit de christelijke levensbeschouwing zijn leidraad bij het handelen. De school is een gemeenschap waarin respect voor jezelf, voor de ander en voor het andere centraal staat.
Waldorf aan Zee is een startende vrij schoolstroom onder de vleugels van schoolbestuur Atlant Basisonderwijs. De plek van deze school is in één van de Kompasscholen aan de Heerenduinweg (locatie Oost), prachtig gelegen tegenover het bos. Er is één kleuterklas en op 17 augustus 2020 komt daar een klas 1-2 combinatie (groep 3-4) bij.
Wij zijn een gezellige basisschool voor kinderen van groep 1 tot en met groep 8. De kernactiviteit van onze school is het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen op cognitief, sociaal-emotioneel en creatief gebied. We leggen sterk de nadruk op het aanleren van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, maar ook op de ontwikkeling van kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden.
Duurzaamheid
Een van de manieren waarop wij bijdragen aan het verduurzamen van de IJmond-regio is door in thema’s les te geven over milieubewustzijn. Recycling en energiebesparing zijn onderwerpen die aan bod komen. Leerlingen krijgen projecten waarin ze leren over de impact van hun keuzes op het milieu en worden aangemoedigd om creatieve oplossingen te bedenken voor milieuproblemen. Dit draagt bij aan het kweken van een generatie die zich bewust is van het belang van duurzaamheid. We hebben een technieklokaal en een moestuin.
Basisschool De Klipper werkt samen met Techport om leerlingen op jonge leeftijd kennis te laten maken met techniek en innovatie.
Elke leerling is uniek. Zo heb jij weer andere interesses, talenten en leerstrategieën dan je mede klasgenootjes. De ene leerling is meer theoretisch ingesteld en de ander werkt juist liever met zijn handen. Bij het Dali College houden we rekening met deze verschillen. Vanaf de brugklas bieden we meerdere mogelijkheden aan, zodat je kunt groeien in de leerroute die het beste bij je past. Het Dali College geeft het onderwijs vorm vanuit de individuele leerling.
Wij zijn een katholieke basisschool in Velserbroek en had voorheen twee locaties (een onder- en een bovenbouw). In de zomer van 2020 is de school verbouwd zodat we met alle leerlingen op één locatie zitten, namelijk op de Floraronde. We maken onderdeel uit van stichting Atlant. Wij geven eigentijds onderwijs waarin we betrokkenheid, samenwerking, zingeving en aandacht hebben voor elkaar erg belangrijk vinden.
Naast de bekende vakken zoals rekenen, taal, spelling en lezen hebben we veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen. De zaakvakken geven wij door middel van de projecten van 4xWijzer. In deze projecten worden de verschillende intelligenties van de kinderen aangesproken. Inmiddels zijn we een gecertificeerde 4xWijzer school, waar wij ontzettend trots op zijn.
Daarnaast besteden wij veel aandacht aan diverse aspecten van ICT en krijgen de leerlingen muziekles van een vakdocent. Kinderen leren het best in een veilige omgeving, waar een goede sfeer is. Met elkaar hebben we regels voor op school afgesproken. We werken met de projecten uit de Vreedzame school en we hebben een duidelijk gedragsprotocol. We dagen de kinderen uit om zelf eigenaar te worden van hun leerproces; zelf op onderzoek te gaan en zelfstandig beslissingen te leren nemen. De leerkracht treedt daarbij op als hun coach.
Het team werkt goed samen en iedereen heeft zijn specialisme, zo hebben we ICT specialist, een reken- en taalcoördinator, specialist jonge kind, plusklasleerkracht en een aantal excellente leerkrachten.
Op de kunst- en techniekschool De Vliegende Hollander ontdek je je wereld. Heel toepasselijk want IJmuiden is tenslotte de poort naar de wereld! Wij zijn er voor alle kinderen uit IJmuiden en omgeving. Kom en ontdek je wereld. Door zoveel mogelijk verbinding met de directe omgeving, de wijk en de samenleving ontstaat een bruisende open leeromgeving voor alle kinderen.
Op De Vliegende Hollander staat een brede ontwikkeling centraal. Ieder kind is anders en mag zijn wie het is. We bieden een breed, toekomstgericht en uitdagend programma. Natuurlijk is goed leren lezen, spellen en rekenen belangrijk. Maar ontwikkelen reikt verder! Daarom is er volop aandacht voor andere zaken zoals Kunst en Techniek. Hierbij zoeken wij zoveel mogelijk verbinding met de directe omgeving, de wijk en de samenleving. Een omgeving die kinderen uitdaagt om te leren en te ontwikkelen en waar ze zich veilig en thuis voelen.
Op basisschool de Pleiaden kun je zijn wie je bent, met daarbij je eigen leerbehoeften. We dagen kinderen uit om optimaal te presteren en leggen hierbij de lat hoog. Door te werken met diverse niveaus in de groepen geven we de kinderen het onderwijs wat ze nodig hebben.