Een project om beretrots op te zijn
Als enige mbo-opleiding namen ze het op tegen internationale hbo’s en prestigieuze universiteiten zoals de University of Massachusetts, de Katholieke Universiteit Leuven, de Universiteit van Japan en de National Taiwan University. De MyTec-studenten sleepten twee prijzen in de wacht: voor de meest professionele constructie én voor de beste teamspirit. Net als vorig jaar hielpen verschillende Techportbedrijven met het ontwerpen, bouwen en testen van de drijvende constructie. Docent Erik Deuling, Techportbedrijf Vicoma en twee studenten vertellen hoe zij deze Challenge hebben beleefd.

Erik Deuling, docent werktuigbouwkunde, aan het woord
“Toen ik twee jaar geleden over deze wedstrijd hoorde, was ik meteen enthousiast en heb ik gevraagd of wij als mbo-opleiding mee mochten doen. En dat mocht! Toen kwam meteen de vraag: hoe gaan we dit aanvliegen? Wij hebben geen ervaring met het ontwerpen en bouwen van windturbineconstructies, laat staan van drijvende constructies”, begint Erik, Docent Werktuigbouwkunde Nova College – MyTec. “Toen heb ik contact opgenomen met Techport. Zij reageerden gelijk enthousiast en organiseerden binnen no time een innovation tribe waaraan wel 50 bedrijven meededen.”
Dat hebben we dit jaar ook gedaan, maar dan op iets kleinere schaal. Het is fantastisch zoals de bedrijven samen met de studenten aan de slag gaan om tot het beste ontwerp te komen. De Floating Wind Challenge is zowel voor de bedrijven als de studenten een win-winsituatie. Voor bedrijven is het interessant om hieraan mee te werken, want zij kunnen op deze manier in contact komen met techniekstudenten. En studenten maken op deze manier kennis met techniekbedrijven in de regio.”
Marjolein bakker van vicoma over de challenge
“Samen met Beuker, BSE IJmond en Saffier Yachts hebben we de studenten geholpen bij het ontwerpen en onder andere het berekenen van het drijfvermogen. Ook gebruikten we een simulator om de vorm van het stabiliserende deel onder water te testen. Hieruit bleek dat een ellipsvorm beter was dan de oorspronkelijke kegelvorm.
We hebben ook rekening gehouden met de windomstandigheden in Marseille, waar de wedstrijd plaatsvond.”

Het enthousiasme van de studenten is aanstekelijk. ik vind het heel mooi om ze een andere kant van techniek te laten zien, namelijk die van het tekenen en het berekenen. Iets wat op een mbo-opleiding minder snel voorkomt.”
Marjolein Bakker – Vicoma Consultancy & Engineering

Het afsluitende woord aan studenten pepijn en luuk
Pepijn: “We zijn vorig jaar november gestart met het ontwerpen. Wij liepen toen stage, dus we hadden maar één dag per week de tijd om eraan te werken. Ik had geluk dat ik stageliep bij Vicoma Engineering, een van de bedrijven die ons hielp. Tijdens mijn stage heb ik alle ruimte gekregen om aan het project te werken. Binnen het project heb ik gefocust op het ontwerpen en berekenen van de drijvende windmolen. Ook zijn we bij verschillende bedrijven langsgegaan om te sparren over de challenge en om naar verschillende materialen te kijken.”
Luuk: “Ik heb voornamelijk meegeholpen met bouwen. En dan met name over hoe we de mast stabiel kunnen houden. De kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn stage bij Saffier Yachts kwam hierbij goed van pas. Het was heel tof om met de hele klas hieraan te werken. De een houdt meer van ontwerpen en berekenen, en een ander houdt meer van bouwen. Dit laat zien hoe divers de opleiding Werktuigbouwkunde is.”
