Modern techniekonderwijs is veel meer dan handwerk
Een van de hoofddoelen van Sterk Techniek Onderwijs (STO) is om meer jongeren te laten kiezen voor een technische vmbo-opleiding. Amber Pranger, sinds twee jaar programmamanager bij STO-regio IJmond/Zuid-Kennemerland, heeft een heldere visie over hoe dit te bereiken is: “Natuurlijk moeten we de kinderen zelf laten zien wat de mogelijkheden zijn. Ook de docenten spelen hierin een rol, maar de belangrijkste beïnvloeders van de studiekeuze van een kind zijn toch echt de ouders, vooral moeders. Zij hebben een enorme, zo niet de belangrijkste, invloed op de studiekeuze van hun kind.”

“een carrière in de techniek is heel veelzijdig”
Amber vervolgt: “Het lastige is dat het beeld dat veel ouders van techniek hebben, vaak gebaseerd is op zo’n twintig jaar geleden. Ze zien techniek als zwaar, vies werk dat alleen voor mannen is. Tegenwoordig is dat beeld niet meer accuraat. De ontwikkelingen in de technieksector en het technisch onderwijs zijn enorm. Door de energietransitie verdwijnen er banen, maar er komen nog veel meer nieuwe banen bij. Als je je kind voor een technische richting laat kiezen, is je kind beter voorbereid op de toekomst en verzekerd van een baan.”
En zo is dat. Moderne technologie en techniek zijn tegenwoordig in alles verweven, van zorgrobots in de gezondheidszorg tot 3D-printers in de bakkerij en loodgieters die leidingen inspecteren met drones.
Amber vervolgt: ”Het is onze taak om ouders en leerlingen te laten zien hoe veelzijdig, interessant en waardevol een carrière in de techniek is.”
techniek is simpelweg overal
Amber vertelt verder: “Modern techniekonderwijs omvat veel meer dan alleen handwerk; het is verbonden met programmeren, robotica en geavanceerde technologieën. Deze innovaties moeten we zichtbaar maken voor ouders en leerlingen om hun perceptie te veranderen.”
Evenementen zoals de Techport Technologieweek en de Promotie Evenement Techniek (PET-events) dragen hier volgens Amber aan bij. “Je ziet langzaam een lichte verschuiving in de berichtgeving in de media en ook bij kinderen en ouders. Berichten dat iemand met een technisch beroep meer kan verdienen dan bijvoorbeeld een dokter of een accountant zorgen voor een positievere beeldvorming.”
Ze vertelt verder: We hebben mbo-geschoolde programmeurs, werktuigbouw-kundigen, technici en bouwspecialisten namelijk heel hard nodig om de economie in de regio draaiende te houden en de klimaatdoelstellingen te behalen!”


Dankzij het Techport-netwerk hebben wij een enorme voorsprong op andere regio’s.
Amber Pranger – Sterk Techniek Onderwijs

over sterk techniek onderwijs
Sterk Techniek Onderwijs is een subsidieprogramma dat sinds september 2018 jaarlijks zo’n 100 miljoen euro extra investeert in techniekonderwijs op het vmbo. De STO-regio in Noord-Holland strekt zich uit van Castricum tot Haarlem. In de periode 2020-2024 zijn er dankzij STO techlabs opgericht, onder andere bij het Technisch College Velsen en SKILLS vmbo. In deze techlabs leren (basisschool)leerlingen werken met moderne technologie en techniek.
Met de STO-activiteiten in de regio worden jaarlijks meer dan 10.000 leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs bereikt. Dat de bereikcijfers zo hoog liggen, is volgens Amber echt te danken aan Techport: “Dankzij het Techport-netwerk hebben wij een enorme voorsprong op andere regio’s.” Er waren al zoveel contacten met bedrijven en scholen. En er lag al zoveel informatie en initiatieven klaar. Het is belangrijk om een wisselwerking tussen vraag en aanbod te creëren. Scholen moeten durven vragen: ‘We willen aan de slag met 3D-printen, wie kan ons helpen?’ Of: ‘Welke partij kan ons helpen met een soldeerworkshop?’ Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat techniekonderwijs relevant en aantrekkelijk blijft.”
En zo is dat. Moderne technologie en techniek zijn tegenwoordig in alles verweven, van zorgrobots in de gezondheidszorg tot 3D-printers in de bakkerij en loodgieters die leidingen inspecteren met drones.
Amber vervolgt: ”Het is onze taak om ouders en leerlingen te laten zien hoe veelzijdig, interessant en waardevol een carrière in de techniek is.”